måndag 4 maj 2009

att behöva skriva för att "komma ihåg"

Just nu känns det som att jag skriver för att "komma ihåg".... för att kunna motbevisa mannens förklaringar... sina bortförklaringar snarare.

Jag har haft en underbar helg... vi har tagit tillvara på dagarna på bästa möjliga vis.... vi har styrt runt eventuella hinder för att hålla oss på rätt väg... båda två iofs även om det känns som att det är jag som "styr" mest.

Sonen har i stort sett "bott" på Liseberg under helgen då han fick ett Guldpass i helgen.... Så han har inte känt av vår fina stämning... lördag kväll somnade jag med ett leende på läpparna.. Vi hade haft en dunderdag... alla problem som bortblåsta... tänkte... imorgon ska sonen vara hemma med oss hela dagen... mysigt att han får se denna sida och inte bara massa "bråk"

Vaknade på söndag morgon av att Mannen STEGAR upp.. slår igen en dörr... går och lägger sig igen.... jag fick genast ont i magen.... en stund senare skriker han... "X, stäng dörren!!!!" .... efter en stund muttrar han.. jag kliver upp.. går och stänger sonens dörr... går och lägger mig... och den dagen är åt helvete.

Vi tar en liten promenad lite senare.. mannen frågar.. "vad är det???" .... jag förklarar... han fattar inget... han SLOG inte igen den.. han stängde igen den.. men att han felbedömde hur hårt han stängde... sen med ord... "Ska JAG springa upp och stänga hans dörr menar du???" ..... Neeej.... men man kanske inte behöver vråla det klockan 6 på morgonen.. det finns fler som sover?!?!

Vi snackade lite mer.. blev "sams"... och åkte hem..... han sätter sig i soffan... tyst... jag fixar maten... han sätter sig.. tyst... inte ett ord... går från matbordet.. inte ens tack för maten... jag känner att jag kokar.... han frågar sen om vi har några huvudvärkstabletter??? Några minuter senare skäller jag ut honom... bete dig som en vuxen man för fan... du kunde ha öppnat käften innan och sagt att du hade ont i huvudet, så slipper vi tro att du är arg och sur.... Till och med sonen märkte detta

Han svarar inte ens...... går och lägger sig.

Senare.... jag och sonen bestämmer oss för att baka, vi åker till affären, jag frågar innan.. "ska du ha nåt??" ... svar nej.... Vi kommer hem... han tar bilnycklarna.. åker iväg.. "jag ska iväg en stund.... " ... jag fattar direkt.. han ska köpa öl.

Vi bakar.. han kommer hem.. "jag köpte 2 öl"..... jag svarar inte ens... Han börjar sen gnälla... "jag vill inte se det här skitprogrammet.. vill du verkligen se det??" ... svar Jaaa...... han suckar... efter programmet är slut... han frågar om jag ska se ett program... sen byter han.. samtidigt som han säger.. "kan inte du se det där programmet med sonen"... Jag går in i sonens rum och börjar kolla på "Bones"... ett program som jag vet att Mannen inte gillar.

Jag får en känsla i magen.. går upp och gömmer min plånbok... ibland går han och tar pengar för att köpa öl.... efter en stund... mannen klär på sig.. går ut.. kommer in igen.. "jag behöver en 10a" ..... nej tyvärr säger jag... "var är din plånbok??"... den har jag gömt.... Jag vet att jag kommer få fan för detta senare.. men jag bara måste.

Mycket riktigt..... han kommer hem med mer öl.... sätter sig och knäcker den ena etter den andra... jag säger inget.. kollar bara snett på honom... sen är karusellen igång.. han kastar massa skit... om mig och mina "lovers" som jag haft genom tiderna... om han, han, och han.... hur jag fortfarande håller kontakt med dem.. för bekräftelsens skull... Jag svarar först... skärp dig nu.. du vet hur det ligger till.. Jag hör mig själv bli mer och mer elak, hånfull mot honom, i takt med hans pajkastning.. hans slöddrande.. Han ÄCKLAR mig just då,

Jag säger ännu en gång.. "du borde ha en thailändska, som ställer upp på all den här skiten... " ...... Han blir skitarg..... "Hur faaaan kan du säga något så himla dumt"

Vi går och lägger oss efter en stund.... Han tar täcket och lägger sig på soffan.. skönt... Jag somnar.. vaknar av att han stapplar ut på toa.... kommer tillbaka... och han har tydligen glömt att han sov på soffan.... lägger sig bredvid mig... tätt... han luktar gammal fylla.... yeäck.. han försöker ta mitt täcke... efter en stund så hämtar han sitt täcke... jag känner mig äcklad (vart kom DEN känslan ifrån???) .. går och lägger mig i soffan.. somnar

När jag vaknar.. kliver upp.. han har tagit mina bilnycklar... jag blir arg... han säger att han behöver bilen.. till vaddå??... han svarar inte.... jag säger till honom att han är en äcklig fyllgubbe.. tar cykeln till jobbet

storyn är inte slut ännu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar