onsdag 16 december 2009

han fick på pälsen... men fattar ändå inget

Jag har en kollega, som alltid ska vara så prick perfekt... När det gäller hans rättigheter... men glömmer bort det när det gäller skyldigheterna...

Vi har en jättebra chef som låter oss sköta oss själva... "frihet under ansvar" . Han struntar i hur länge vi sitter på våra raster.. så länge vi sköter våra jobb, att telefonerna alltid är bemannande. Han bryr sig inte om man sticker iväg på ärenden nån timme här och där, för han får ändå igen det med vad vi ger... Själv kommer jag alltid in 15-30 minuter innan arbetstid, startar upp datorn, hämtar kaffe och sånt.. och börjar jobba så fort datorn är igång och jag är på plats.... ICKE min kollega... Han är här 08:00 prick... och går hem prick när han slutar.

Denna höst har han varit halvtid pappaledig.... vi tog in en tidigare anställd som gått i pension för att lösa det...... Det har funkat Nu ska han börja jobba "på riktigt" igen...... och direkt börjar han kolla om han kan ändra våra scheman, för hans sambo ska fortsätta plugga halvtid.. och nån dag i veckan blir det fel med hämtning..... Jag hör då min närmsta chef... hon som hämtat mig i stort sett varje dag nu när jag haft problem att ta mig till jobbet... hon säger att DET får vi kolla upp, det måste vi prata om allihopa.. och att vi hjälps åt på detta företag.. och att HAN inte visat så mycket hjälpsamhet..... han står då frågande?!?!

När det strulat ihop sig pga sjukdom, utbildningar och tjänsteresor.. ALDRIG att han tagit ett jourpass.. vi andra täcker upp varandra.... men han skyller på barn.. HALLÅ... vi har alla här barn, och har full förståelse att man har svårt att hjälpa till i alla lägen.... men NÅNGÅNG ändå?!?!?!

Värsta anledningen att han inte kunde hjälpa till.. var att han var tvungen att åka hem och tvätta... När hans sambo var hemma mammaledig???

4 kommentarer:

  1. Ja? Han är på arbetsplatsen de tider som står i hans anställningsavtal, då uppfyller han sin del av avtalet och är således inte skyldig att hjälpa till mer. Om ni andra väljer att göra det, är upp till er.
    Att han sen bidrar till dålig stämning genom att inte hjälpa till och sen inte fattar att ni andra inte vill hjälpa honom är inte hans business, faktiskt. Rent lagligt gör han inget fel.

    SvaraRadera
  2. Anonym ovan verkar inte jobba på kontor där man måste kompromissa om man ska ha bra täckning hela tiden..? Det går inte att vissa skall komma o gå som de vill medans andra skall täcka upp för dem.

    Problemet med oss svenskar är väl att vi inte säger ifrån direkt, utan istället hetsar upp oss när de inte ser...o så irriterar man sig på ALLT de där människorna gör. Man borde lyfta roblematiken direkt, men det skal en bra teamleader / chef göra, men de flesta är för fega för det.

    SvaraRadera
  3. Tack Smurfan.. Precis min tanke... Jag säger inget om att alla är olika, vill/är han på det sättet.. ska man FAN vara det när det gäller åt andra hållet med??? Han har inga skruppler när njuter av "fördelarna" som vi har.. som finns i osynlig skrift..

    Men men... det kallas karma.. det kommer bita honom i arslet till slut.

    SvaraRadera
  4. Smurfan: Det är precis det jag gör!
    Det jag vill påpeka är att han inte gör något lagligt fel, sen kan man tycka vad man vill om att hans agerande är okamratligt.
    Människor som honom kommer ALLTID att finnas på arbetsplatserna och precis som du skriver är det ju helt idiotiskt att inte säga ifrån direkt utan gå och sura.

    SvaraRadera